26.11.2016
K předchozímu článku doplňujeme další případy, kdy hlášení Intrastatu a přiznání k DPH bude vykazovat rozdíly, které mohou vést Celní správu ČR k zahájení kontroly hodnot vykázaných do Intrastatu.
Intrastat sleduje pouze pohyb zboží, přijaté nebo dodané služby se do hlášení Intrastatu neuvádějí. Avšak tyto služby bývají často fakturovány spolu se zbožím, na jedné faktuře můžeme najít položky zboží spolu s položkami jako je montáž, servis, kilometrovné za dopravu servisního technika, spuštění zařízení, případně další služby, které se v Intrastatu neobjeví. Proto je nutné v přiznání k DPH dodání nebo přijetí služeb v rámci EU rozlišovat od přijetí/odeslání zboží. Chyba je uvést celkovou hodnotu přijatých faktur z EU v oddílu C. přiznání k DPH jako pořízení zboží z jiného členského státu EU ? řádek 3 a 4 a nebo celkovou hodnotu vydaných faktur do EU uvést jako dodání zboží do jiného členského státu EU ? řádek 20. Položky přijatých služeb se musí vyseparovat a uvést jako přijetí služby od osoby registrované k dani v jiném státě EU ? řádek 5 a 6, stejně jako dodané služby se uvedou jako poskytnutí služeb s místem plnění v jiném členském státě EU ? řádek 21.
Obdobně jako služby se v Intrastatu nevykazuje software, resp. jeho hodnota při přijetí nebo odeslání. V hlášení Intrastatu se uvádí pouze hodnota nosičů nebo hardware, pokud je na nich software dodáván.
Intrastat se dále bude od přiznání k DPH lišit o hodnotu vratných obalů, nejčastěji palet, dřevěných a plastových beden nebo přepravek. Jejich cena nebo záloha za ně se ve fakturaci vždy objeví(tudíž i přiznání k DPH), ale v Intrastatu se vratné obaly nevykazují.